„Ziaristul străin”

CUM SA-L COMPROMITEM PE DORIN TUDORAN CU AJUTORUL ZIARISTILOR STRAINI DE LA…SECURITATE

Link-ul de mai sus vă conduce la o “Notă de măsuri”.

În planul de compromitere, minuțios elaborat, a “elementului” Dorin Tudoran, după inventarea vigilentului “tânăr scriitor”, pe care l-ați întâlnit deja (https://dorin2tudoran.wordpress.com/2010/02/10/placuta-bucurie/), Securitatea a pus la cale și apariția unui “ziarist străin”.

Confirm că planul Securității a fost dus la capăt cu nemăsurat spirit patriotic. Dar, cum se spune pe aici, “The devil is in the details.”

Ziaristul trimis era perfect – franceză impecabilă, detașare, parole de recunoaștere, oferte de sprijin nelimitat, țigări Gauloises. Pentru el – eu nu fumam. Nu fumez nici azi.

Dar și Dumnezeu poate fi găsit în detalii. După ce i-am adus cafeaua și un pahar de apă, l-am întrebat, în românește, “Dar, de ce purtați pantofi Guban…?”

“Ziaristul francez” s-a uitat uluit la pantofii săi, apoi la mine.

Am zâmbit și i-am spus “Ia-ți tropoțeii și du-te!”

Ce și cum a raportat nu știu, dar cum apartamentul meu era monitorizat, înregistrarea se va fi aflând pe undeva. Nu-i așa, domnilor generali?

Etichete: , , ,

36 răspunsuri to “„Ziaristul străin””

  1. Florin Iaru Says:

    Ha ha ha! Straşnic! De povestit nepoţilor, că contemporanii nu vor mai înţelege…

  2. Liviu Antonesei Says:

    @) Dorin Tudoran

    Da, dom`le, nu se puteau desparti de pantofii de 310, de parca a fi fost lipiti pe ei! Pun linkul pe blogul meu!

  3. Un fost Says:

    „Greutatile datorate conditiilor climaterice vitrege”
    Hahaha, asta parca e tradusa din romana in romana cu Google Translate. Nu stiam ca ati fost disident din ratiuni climaterice. :mrgreen: Chiar v-ati plins, pe bune, de clima din Romania? :mrgreen: Intreb fiindca, in aceeasi perioada, am cunoscut o femeie in Bucuresti care a facut cerere de emigrare in Italia din cauza ca avea reumatism si ii facea rau clima din Romania. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

    P.S. Sugestie, pe bune, pentru reumatici: mutati-va in Arizona sau Nevada!

  4. Marcel Tolcea Says:

    Dorine, băietul nu purta pantofi Otter? După câte îmi amintesc, la Guban se făceau doar pantofi de dame, cum se spunea. Un Cuvier postmodern i-ar recunoaște, in situ, pe securiști după Otteri, scurtă de piele și cravată, dacă cea din urmă ar rezista agresiunii subsolului patriotic. Asta și fiindcă eternitatea scurtă determină falsificarea unui al patrulea item securistic: părul scurt.

    • Dorin Tudoran Says:

      @ Marcel Tolcea

      Marcel,

      Eu insumi am avut pantofi facuti la „Guban”. Costau o avere – vreo 260-300 de lei.u

      Nu mai stiu ce scria pe ei. Prima oara ii vazusem la un fotbolist pe care il adoram – Nicolae Tataru. Inaintarea aceea de vis de la CCA:

      Cacoveanu-Constantin-Alexandrescu-Zavoda I-Tataru

      Dar, hai sa zicem ca nu erau facuti la „Guban”. Cum de s-a uitat el la pantofi cand i-am vorbit „pa ruminski” si l-am invitat sa-si ia „tropoteii” si sa dispara?

      Nu, avea un pardesiu superb si par lung, aproape plete (ca si mine…)

      Nu uita ca esti mai tanar ca mine cu – hai sa ghicesc – aproape zece ani si in zece ani se schimba „moda” pana si la Securitate…

      Numai bine!

  5. Daca_nu_nu Says:

    Ha!-Ha!-Ha!
    Râsu-plânsu.
    E foarte amuzantă scena.
    Mie-mi place aia cu ”obiectivul”: ”… Dan Petrescu din Iaşi, cunoscut cu aceleaşi preocupări cu obiectivul…”; ”…dirijarea sursei Zaharia… în care obictivul are încredere…”.
    Mişto!
    N-aş fi vrut să fiu în pielea… obiectivului!!!

  6. Dorin Tudoran Says:

    @ Un fost

    N-am avut nimic impotriva climei…

    Unii din baietii aceia erau asa terorizati de ce vor spune cei de sus cand vor citi transcrierea inregistrarilorin care spuneai ca, daca a nins doua ore, mijloacele de transport in comun nu merg o saptamana, ca stai doua ore intr-o statie de autobuz care trece fara sa opreasca, raportau ca te plangi de „conditiele climaterice”

    La fel cu iernile in care in case era la fel de frig ca afara si gheata incepea sa se formeze nu pe peretii exteriori, ci pei interiori, in jurul geamurilor … „conditii climaterice”…

    Despre Arizona/Nevada – mai vedem…

  7. Un fost Says:

    Eu ma gindisem ca va plingeati de climatul general infect din Ro, iar aia au tradus conditii climaterice vitrege. :mrgreen: Dar, ma rog, si chestia asta cu autobuzele si celelalte e la fel de hazoasa. Acum, nu atunci.

    Cu Arizona nu glumesc, mii si mii de romani au scapat de durerile de oase mutindu-se acolo. Acolo (si) eu sa mor as vrea, acolo vreaaaaau eeeeu sa traieeessssc. Exceptind zona asta, America de Nord e un continent ingrozitor de umed. Din British Columbia pina in California si din Ontario pina in Florida. Si cel mai al dracului e vara. La 28-30* C, temperatura la care in Bucuresti e tocmai placut, curg apele de pe tine. Da’ unde dracu gasesti somoni de un metru ca in America? Si autostrazi impecabile, si un kitsch dus la extrem, dar superb, ca Las Vegas? Si etc. etc.

    Misto tara, pacat ca au ajuns comunistii la putere…

  8. Riddick Says:

    N-au luat lecţiile cum trebuie pentru un cover-up perfect: :mrgreen:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mincemeat

  9. BAMBI CARAIMAN Says:

    Domnilor, securistii erau si diabolici si prosti ca noaptea. Sa fabrici un ziarist strain din cap pina-n picere, si viceversa, si sa te incurci la tropotei, iar ala sa cada mesa la prima contrare e prea de tot…
    In schimb vad ca a crescut numarul surselor in care DT parea sa aiba incredere: Zaharia, Nic, Dandu, Dalton (?), Martin, Neagoe, Dumitrache, Sorin, Octavian si dragul nostru Dorin( si el v-a influientat in bine?)
    Sunt in masura sa va informez ca Martin şi Neagoe par a fi granguri mari, adesori cu sarcini si in exterior.
    In 1979 Martin i-a vizitat la Paris pe Tepeneag si pe Astalos si a adus baietilor informatii despe ei. Iar intr-un raport al Securitatii Municipiului Bucuresti din mai 1986, se precizeaza ca „un articol demascator impotriva lui Dorin Tudoran a aparut in revista Luceafarul prin concursul sursei Martin”.
    Sursa Neagoe e si mai si. In 1976 a fost folosita pentru ogranizarea timpului cit Marie France Ionescu „va sta in tara noastra”. In 1977 „Neagoe va actiona în directia lansarii în Franta a ideii ca Marie-France Ionescu sprijina moral si material scriitori si oameni de arta care nu au nici o valoare in literatura romana, elemente periferice, ceea ce nu aduce nici un serviciu literaturii romane si ei personal”. Tot in 1977, Directia de Informatii Interne a pus la punct un „plan de masuri pentru neutralizarea activitatii ostile tarii noastre desfasurata de Eugen Ionescu”, in care era parte si Neagoe. In fine, in 1983, Neagoe a dat o raita si pe Muenchen si „a raportat Securitatii ca Pavel Chihaia considera Europa Libera o oficinã americana, deservita de evrei”.

    • Dorin Tudoran Says:

      @ BAMBI CARAIMAN

      Recuperat…postat…scuze…

      Da, si „Dorin” a incercat sa ma influenteze in bine. Probabil ca – de ce nu? – credea sincer ca-mi face bine. Cat bine si-a facut lui insusi „influentind in bine” pe cei ce i se puneau pe o lista e treaba lui. Mai vedem…

      Articolul din „Luceafarul”? Pai cum sa nu-mi aduc aminte? Eu il tin minte – uite asa, de un „parezaplu” – chiar si pe Arthur Silvestri.

      Da, am transcrierea in egistrarilor convorbirilor telefonice cu Eugen Ionescu si Marie-France Ionescu…

      Doua din sursele citate de dvs. l-au lasat pe Virgil Tanase sa inteleaga ca, vai!, sunt omul Securitatii si pe mine sa inteleg ca Virgil Tanase ar fi omul… Securitatii. Am si doua planuri de masuri legate de aceasta „nobila activitate” si o scrisoare de la Virgil Tanase imi care-mi reproseaza ca am fost vazut in compania colegilor si prietenilor mei de la… Securitate.

      Deh, unii eram mai slabi de innger; altii mai putin…

  10. delaepicentru Says:

    Dacă am reţine numai fraza cu spulberarea încrederii „obiectivului” în ziarişti, şi tot am ajunge la concluzia că Secu era o organizaţie diavolească. Dumnezeu uneşte. Diavolul atomizează. Şterge cărările dintre vecini.

    Din păcate, tehnica „preluarea de articole negative” e practicată şi azi. Un exemplu recent este un articol apărut într-o gazetă spaniolă, în care „obiectivul” fu Elena Udrea. Desigur, fixaţii anti-Băsescu vor pune botul, pentru că au ideea preformată. Ceilalţi vor vedea că imineii ziaristului sunt tot Guban.

  11. neamtu tiganu Says:

    Pregatesc SUA un superspion pentru a-l trimite in Uniunea Sovietica. Dupa 5 ani de pregatire in care superagentul a invatat perfect limba rusa, obiceiurile, istoria, literatura si altele este trimis in misiune. Ajunge, se cazeaza si iese pe strada.
    -Buna ziua, domnule american ii spune un vanzator ambulant.
    -Buna ziua.
    Mai merge putin.
    -Buna ziua, domnu’ american, ii spune o batrana.
    -Buna ziua, raspunde el mirat.
    Mai face cativa pasi.
    -Sarumana nenea americanu, ii spune un pusti.
    -Bai de unde stii ca sunt american? il intreaba spionul intrigat.
    -Pai, nene, noi nu avem negri.

    • Dorin Tudoran Says:

      @neamtu tiguna

      Veche dar foarte buna. De mult n-am luat-o asa de dimineata, sa fi fost 5:00 am pe aici, cu un asa ras…

  12. Vasile Gogea Says:

    Daca n-ar fi real, trist si adevarat as putea fi pacalit si sa cred ca e un scenariu inedit de-al lui Ioan Grosan, de pe vremea „Ars amatoria”.
    Avea o serie de un haz nebun, sub titlul generic „De la trimisii nostri
    prin cabluri!”.
    Dar, in orice registru am socoti faptele, tot despre niste paduchi este vorba. (Paduchii care imprastie ciuma sunt adusi/purtati de sobolani.
    Asa cum apar, de altfel, impreuna si in aceste documente.)
    Pace tie, Dorin!

  13. Liviu Antonesei Says:

    @) Dorin Tudoran

    Cum spuneam, erau pantofii de fix 310!

    • Dorin Tudoran Says:

      @Liviu Antonesei

      Se mai gasesc, sau baietii cei noi umbra tropotind doar in Bally, Feragano si Church?

  14. Shadow Says:

    Dle Tudoran
    Sunteti de coma :-). Avea „gauloise si gubane” :-p. Ar trebui sa va ganditi la o „antologie” a umorului vizavi de secu si de modul lor de lucru. Nu de alta dar invatamintele trec mai usor cu umor :-).

    • Dorin Tudoran Says:

      @Shadow

      Scriu doua carti – pentru una voi face o sectiie de „Varietati”…

    • Gheorghe Campeanu Says:

      @ Dorin Tudoran

      Poate aceste parti din citirea dosarului Dvs. sa cada in categoria ‘eliberatoare’ din afurisita dihotomia lectura toxica – lectura eliberatoare? Daca da, multe inainte!

      GC

  15. neamtu tiganu Says:

    nea Dorine, explica-mi te rog ce vrea Delaepisentru sa zica cu Udrea? Are si mneaei pantofi Guban?

    • Dorin Tudoran Says:

      @Neamtu tiganu

      Sehr nea neamtzu:

      Nu ma bag – doamna Elena Udrea este o persoana prea importanta.u stiu-n-am auzit si nici nu vreau sa marturisesc…

  16. Cănuţă Says:

    La scara mai mica am avut si eu ziaristul meu.
    Si cazul e real.
    Ziaristul era de la ziarul Drapelul Rosu, judetul Timis. Acum este stabilit in Israel. A publicat si o carte in Romania acum vreo 5 ani.
    M. B. nu s-a prezentat insa la mine, ci la secretarul de partid. Si a aparut in ziar o notita care a ajuns sub ochii tatei. Si a altora, bineinteles.
    In timp ce M. B.era in biroul secretarului de partid (ce avea un frate ce fusese adjunct la ONT si apoi ambasador prin Africa), am fost chemat la acesta si mi s-a cerut sa retractez unele afirmatii; furios am parasit biroul.
    Asa a aparut „Lupul moralist”.

    Ei şi?! Selavi.

    • Dorin Tudoran Says:

      @Canuta
      Am poutea spune ca fiecare cetatean roman avea „detasat pe langa el” un „ziarist”.

      Tara de „reporteri”, ce vreti: „I pak dau stire…”

  17. BAMBI CARAIMAN Says:

    Domnule Tudoran!
    Azi noapte am trimis si eu o modesta contribuitie, S-a pierdut in spatiu, in spam sau…

  18. Inima-Rea Says:

    Pantofii Guban erau pentru export, aşa că procurarea lor se număra printre privilegiile securiste – cu pretenţii de a face faţă „luxului” nomenclaturist. Raţionamentul securist – din minunata poveste a lui DT – era impecabil, în mintea lor. Mai greu, era cu inhibarea reflexului de a răspunde în limba maternă.
    D-l Tudoran l-a picat la examen pe unul pregătit, la Brăneşti, să se umple de glorie chiar în Franţa, pe urmele Reţelei Caraman, probabil. E posibil să fi şi fost dat afară, după eşec. Nu-l chema Dăianu ori Meleşcanu, cumva?

  19. Gheorghe Campeanu Says:

    @ Dorin Tudoran

    Nostalgii..

    Core(o)grafia diafana a ‘dirijarii surselor’ pe linga obiectivele-element (extrem de familiara) continua sa-mi procure stari de beatitudine. Arta si stiinta se contopesc in panoplia metodelor de urmarire informativa. Cit despre estetica saltareata a stilului literar institutional, nu pot decit cita una din intorsaturile de fraza ce va continua sa ma obsedeze ca un refren de ‘muzica usiara’ de care nu poti scapa :”actiunile lui DT au ecou in rindul acelorasi persoane din anturajul sau”.

    „Conditiile climaterice” ma umplu de nostalgie. Eram in vizita la Bucuresti exact in saptaminiule acelui viscol cumplit, cind la o agapa de revelion, cind s-a apropiat de mine un ‘ins’ care mi-a declarat nesolicitat ca fusesem colegi de liceu (nu ‘ziarist francez”, desi tot un ‘falsul Dimitrie”), si ca scandalurile pe care le facusem in America (sic!) putea ave a…. „ecouri neplacute”. Obsesia cu sunetul nu le dadea pace. La plecare, hartiile lastae in buzunarele hainei incerdintate la garderoba, isi schimbasera miraculos asezarea in buzunare diferite de cele in care le lasasem.

    La fel si gafele cu … pantofi (de un umor suprem, chiar daca involuntar ). In timpul aceleasi vizite, luam prinazul la Capsa cu un functionar al ambasadei US, intr-un restaurant gol cu desavarsire. Desi lista de bucate era lunga cit istoria culinara a Romaniei, nu era „zi de carne”. Se servea … mincare de mazare si…. cunoscutul parfait de alune de Capsa (am cerut 2 portii de parafit). La masa de linga noi s-a asezat un cuplu (neatragator) de „turisti straini” care vorbeau englezeste cu accent de Dudesti, erau imbracati ‘de la pachet’, dar incaltati cu pantofi… Guban (cum se spuen pe aici, pantofii erau „a dead give-away”).

    Cum nu mi-am recuperat dosarul personal niciodata, nu am avut placerea sa citesc intorsaturile iscusite ale rapoartelor de filaj despre cele doua intamplari din iarna cumplita 1984.

    Nostalgii..

  20. neamtu tiganu Says:

    La noi la ingineri, lumea era mai sincera. Securistii chiar erau mindrii ca sunt si se laudau la betie, ca sa cistiga respect. Mai erau si din aia mai secreti da aia nu erau asa de respectati.
    Suna la tel. o voce grava si-l cauta pa un coleg care stia toata lumea ca-i cu ochi albastrii. Raspund io: „nea Gheorghe nu-i in biro, da cine-l cauta?“, „Un fost coleg de facultate“, paranteza, Io fusesem coleg de fac. cu Gheorghe. „Tu esti ba Vasile, ce faci ba (NENICA…), era gata sa nu-ti recunosc vocea, io sunt ba, tiganu“, „scuzati da nu va cunosc“, „cum nu ma cunosti ba timpitule, daca zici ca ai fost coleg cu Gheorghe ai fost si cu mine?“, sa ma scuze doamnele, da noi ingii vorbeam mai colorat. „Pai io am fost in alta grupa, zice iel“. Idiotu nici nu stia ca noi fusesem doar 20 de insi la aviatie.

    Vine Gheorghe in biro, il strig din capu salii, „Bai Gheorghe, vezi ca te-a cautat securistu, suna-l inapoi“.

  21. BAMBI CARAIMAN Says:

    @ Dorin Tudoran
    Grozav cum vin de se leaga lucurile si cu rabdarea treci marea si mai deconspiram un turnator.ü
    Deci Arthur Silvestri era nu numai „scriitorincul” securitatii de la Saptamina si de la Luceafarul, dar cu numele „Martin” era si informator cu patalama in regula. Cum le potriveste viata pe toate, chiar si postmortem, desi despre mortii… Facem o exceptie cu tirnacopul!
    Grozav mi-ar placea sa-l dibuim si pe Neagoe (nea Goe!), foarte prezent in „Istorii literare si artistice”, dar si in „Melita si Eterul”. Pare om cu greutate, devreme ce avea „posibilitati” pe linga Eugen Ionescu. De-l stiti, chiar daca nu-i dati numele, tare m-ar bucura.
    Sa fie intr-n ceas bun! Si la mai multi de(s)conspirati, cum bine zicea generalul!
    Ginduri bune!

  22. BAMBI CARAIMAN Says:

    Iar am intrat la spam?

  23. VASILE Says:

    @ neamtu tiganu
    Tigane, nu ca esti tigan, dar esti moratl, domnule!

  24. Dorin Tudoran Says:

    @ BAMBI CARAIMAN

    Nu am deconspirat pe nimeni! Nu stiu inca daca autorul articolului/articolelor din „Luceafarul” (Arthur Silvestri) este una si acceasi persoana cu „Martin”. Dar vom afla…

  25. lucian burjuiul Says:

    Savuroasa!

    O intrebare doar. Ce-ar trebui sa intelegem din „Pentru el – eu nu fumam. Nu fumez nici azi.” Pentru ceilalti, fumati?

    Pe zi ce trece ma bate gandul sa-mi cer si eu dosarul… vreo cateva pagini trebuie sa gasesc.

    Eram in ’86 in armata, imi vine randul la intrevederea cu CI-stul. Dupa ce-si face numarul, ca sa sparga gheata ma invita sa fumez; il servesc eu cu un Kent. Scoate si el un pachet de Kent dintr-un sertar (sic) sa se dea incoruptibil. Imi scapa confidential cateva turnatorii nevinovate de doi bani iar la sfarsit nu uita sa-mi spuna sa pastrez secretul intrevederii, evident lasandu-ma sa inteleg ca are deplina incredere in mine. Eu inschimb am ramas complet dezamagit de biroul lui cazon si impersonal si cu visele de a ajunge spion de talia lui Canaris spulberate… . Ajung in dormitor si strig in gura mare: bai, am fost la CI-st… care n-ai fost pregateste-te! Unii pareau surprinsi… unii nu. Si n-am mai dat atentie subiectului.

    Dupa cateva zile, vine comandatul de companie (un capitan cu o nevasta belea)… vizibil ofuscat ma cheama in magazia de efecte (probabil de frica microfoanelor) si ma intreaba ce confidente am sa-i fac!? Eu am ramas interzis. Ca ce-am vorbit cu individul, ca sigur n-am spus nimic de el, ca el e baiat bun … Pesemne din 200 de soldatei l-a turnat vreunul cu vreo chestie, dar numai eu am spus in gura mare ca am fost la CI-st. Restul pe blat… Si ca sa nu ramana dator m-am captusit cu-n tuns la zero!

  26. mitza oportunista Says:

    D-le Tudoran ,cind atzi depus actele pentru viza la ambasada americana
    cum atzi trecut la motive – determinarea – …solicitata ?
    Eu Mitza am zis cam asha :
    – Consecintze social geo-politice shi apartenentza noastra traditionala
    familiala prin credintza shi atashament la politica Statelor Unite in rezolvarea problemelor lumii contemporane ce sprijina drepturile omului
    mai ales in societatile de dupa Cortina de Fier pentru libertate shi democratie !
    Mitza …1981

Comentariile sunt închise.


