O DISCUŢIE CU VASILE GÂRNEŢ

http://www.contrafort.md/2010/181-182/1794.html

 http://www.contrafort.md/

Primul link duce la o discuţie cu Vasile Gârneţ apărută în cel mai recent număr al revistei Contrafort din Chişinău.

Al doilea link deschide site-ul revistei.

Etichete: , , , , ,

15 răspunsuri to “O DISCUŢIE CU VASILE GÂRNEŢ”

  1. ovidiu Says:

    @Dorin Tudoran
    Interesant interviul.

    Citesc cu regularitate, cu mai mult sau mai putin interes, mai mult sau mai putin de acord cu analizele pe care le face, dar nu am avut niciodata impresia ca citesc articolele unui „agent electoral”. Ma refer la dl. Patapievici, in directia aceea m-a purtat gindul citind un fragment din interviul dumneavoastra. E evidenta sustinerea dumnealui, dar intre a avea o opinie clara si a fi un agent electoral exista diferente insemnate. Nicio nota negativa despre Traian Basescu (sau nu am remarcat eu), focusul fiind pe „ceilalti”. Acelasi lucru l-am observat insa si pe blogul dumneavoastra. Sint in majoritatea cazurilor de acord cu analizele pe care le faceti, dar inteligenta si spiritul critic par a se focaliza numai intr-o directie. In momentul cind ati amintit de dezacordurile pe care le-ati avut fata de anumite excese de limbaj ale lui Marius Oprea, am avut senzatia ca totul e catifelat. Poate ca era firesc, culpele fiind diferite. Ramine insa senzatia (pentru mine, fireste) a unei exigente deosebite cu tinta unica.

    • Dorin Tudoran Says:

      @ ovidiu

      In opinia mea, dl Patapievici a ales sa actioneze asemeni unui agent electoral. Puneti impreuna toate textele sale dedicate problemei (de la profilul candidatilor la multe altele) si poate imi veti de dreptate.

      2. Apoi a fost dezamagitoare nepasarea fata de ce se numeste „conflict de interese.” Un inalt demnitar de stat nu are ce cauta in campanii electorale. Sunt multe tari unde asa ceva este interzis prin lege.

      3. Profesorul Liviu Antonesei punea candva o intrebare legata de aceasta tema : unde in lume ministri si alti inalti demnitari de stat au rubrici permanente in presa de toate feluri (ziare, reviste, televiziune, radio) conduc publicatii etc.? Simplu – nicaieri, in locuri normale.

      4. Nu optiunea politica a dlui Patapievici a fost problema; problema a fost rolul de agent electoral. A afectat si imaginea ICR. Ce sa mai spun de episodul „Sexului oral” folosit chiar ina ziua alegerilor!?!

      5. Aveti dreptate: multe din postarile mele au o tinta unica: incompatibilitatea dintre un intelectual dedicat (in scris) valorilor democratice si participarea la un sinistru proces de epurari politice, activitate de pe urma careia profita direct!

      6. Despre ce mi s-a parut reprobabil la dl Oprea am spus, fara a ma intinde la vorba. Repet, tema era alta. Si-apoi, dl Oprea nu a dat pe nimeni la o parte cu ani in urma. A avut o idee. A mers cu ea la Presedintie. Acolo i s-a spus ca nu intereseaza. A mers cu ea, apoi, la premier. Acesta s-a aratata interesat. Asa a aparut IICCR. In cazul institutului oferit astazi dlui Tismaneanu, traseul este cu totul altul. S-a facut inati o comasare, Marius Oprea si Dinu Zamfirescu au fost indepartati. Nu este vorba de o constructie (cum a fost in cazul dlui Oprea) ci de o subminare, daramare a unor structuri pentru a se oferi locul altcuiva. Nu se face!

      7. Si-apoi, afirmatiile inacceptabile lansate la adersa conducerii (premier si presedinte) au fost facute DUPA ce Marius Oprea fusese inlaturat. Practic, cum dovedeste un anume document, lui Marius Oprea i s-a pus pumnul in gura la 24 martie 2009. Si nu la acceptat. Ce a spus ( si rau a facut ca s-a axprimat in acel fel!), a spus dupa. Deci, nu a fost eliminat din cauza celor spuse, de pildo in Academia Catavencu; fusese decartat de mult…

      8. „Nici o nota negativa despre Traian Basescu…”, spuneti Dvs. Nu am dovezi ca dl Basescu este cel ce a condus aceasta cabala. In acvest caz, parghiile sunt toate la dl Boc. Nu sunt atat de naiv sa nu inteleg ca a existat si acordul presedintelui, dar premierul a fost si este vioara prima in aceasta chestiune.

      Cu dl Basescu am fost, ani de zile, foarte sever, dar s-a purtat cu mine ireprosabil. Sunt sever si astazi cu Domnia sa, ii dau dreptate cand cred ca are dreptate, dar nu vad nici un motiv sa-l critic de dimineata pana seara.

    • ovidiu Says:

      Domnule Tudoran,
      Absolut de acord ca episodul acelui interviu in care era mentionata inregistrarea cu Mircea Geoana este unul cel putin bizar, jenant.

      Nu cred ca am fost suficient de clar sau poate inteleg gresit: ma refeream la faptul ca Traian Basescu nu este mentionat „negativ” in articolele din Ev. Zilei. Nu va reprosam dumneavoastra ca nu il criticati, ma refeream la dl Patapievici.

      Din nou, sint de acord ca toate intrebarile pe care i le-ati adresat lui Vladimir Tismaneanu au pus degetul pe rana. Pozitia dumnealui e extrem de delicata, in sensul ca e greu de aparat. Singura sansa e legata de viitoare functionare a acelui institut, singurul mod in care poate raspunde onest, fara „piruete”, intrebarilor care i s-au adresat. Reprosul meu legat de acea „tinta unica” se referea la o acumulare a postarilor critice dupa ce totul fusese spus practic. Si se ajungea la intrebari de genul „cum ati putut fi prieten cu el/cu un astfel de om?”. Ati raspuns elegant si adevarat, probabil.

      Poate fi lamurit acest lucru: se gaseste dl Patapievici intr-un conflict de interese? Functia dumnealui la ICR este asimilata unui ministru secretar de stat. Ii interzice legea sa aiba rubrica permanenta la ziar? Sau emisiune TV? Nu stiu de nu mai exista o situatie similara. E un lucru important asupra caruia nu cadem de acord inca: dumneavoastra ii vedeti activitatea jurnalistica drept munca electorala, eu il urmaresc ca pe un intelectual care nu ezita sa isi spuna parerea legat de ce intimpla in societate si in viata politica.

    • Dorin Tudoran Says:

      @ Ovidiu

      Nici o problema. Eu am inteles gresit.

      Nu, dl Patapievici nu vede – nu poate sa vada – si partile greu de acceptat ale omului politic Basescu. Si aici intervine partizanatul deschis, ipostaza de „agent electoral”.

      Nu, nu exista o asemenea lege in Romania. Si ar fi necesara ca aerul! Unde-i lege, nu-i tocmeala; desi, atatea legi sunt incalcate in Romania.

      Dar, acolo unde nu exista restrictia data prin lege, restrictia trebuie sa vina de la noi insine – legea morala. Alfel, credibilitatea noastra este si mai asediata.

      Inteleg diferenta dintre punctele noastre de vedere si o respect. Cum scriam, candva, in Evenimentul zilei: dreptul la diferente cordiale.

      Aveti dreptate: am raspuns prea in detaliu lucrurilor legate de cabala respectiva. De-asta am si spus pina la urma „Punctum!”

      Da, aveti dreptate – acum tot ce devine relevant este activitatea institutului. Intr-una din postari chiar uram succes celor de la IICCMER, caci, de vor face o treaba buna, vor onora banul public.

  2. vero Says:

    „… dl Basescu …..s-a purtat cu mine ireprosabil.” HA!HA!HA!HA!HA!HA!HA!HA!

    • Dorin Tudoran Says:

      @vero

      Ce vi se pare de ras?

      Am fost foarte sever, extrem de sever, uneori, cand am scris despre Traian Basescu. Nu mi-a reprosat nimic, atunci cand ar fi avut prilejul sa o faca.

      Vi se pare ciudata o asemenea marturisire? De ce?

  3. vero Says:

    Mea culpa! Ar fi trebuit sa precizez ca rasul nu imi apartine. Am reprodus doar binecunoscutul zambet prezidemetial. Mie imi vedea, de fapt, sa plang. Va respect insa opinia si va asigur ca nu va voi mai deranja pe blog.

    • Dorin Tudoran Says:

      @vero

      Nu ma deranjati in nici un chip.

      Nici motive de plans nu aveti. Daca voi descoperi ca m-am inselat, „plansul” va fi al meu, nu al dvs.

      Intre naivitate si dorinta de a opera cu prezumtia de nevinovatie, pina vinovatia e dovedita exista un drum. Eu,unul, incerc sa stau pe el. Uneori – reusesc. Alteori – nu.

  4. mitza oportunista Says:

    Domnule Tudoran ,ce parere aveti despre
    prestatia pina in prezent a domnului presedinte
    Traian Basescu – merita increderea noastra ce
    i-am oferit-o prin votul covirshitor al emigratiei
    (americanilor )romani ce au decis -” OMUL ” victoriei
    in dec 2009??,mai ales ca este un partener fidel al aliantei
    cu vestul shi in special cu USA??
    JD

  5. Dorin Tudoran Says:

    @ mitza oportunista

    1. La numai doua luni de la primirea celui de al doilea mandat, este cam devreme de facut un bilant. Performantele unui presedinte (oricare, nu doar Traian Basescu) pot fi foarte diferite cand e vorba de „politica interna” si „politica externa”.

    2. Se pare ca, intr-adevar, romanii ce traiesc in America de Nord (SUA si Canada) au votat in marea lor majoritate pentru Traian Basescu. Nu sunt convins, insa, ca Traian Basescu a castigat alegerile doar datorita acestor voturi. Cred ca a castigat si in Romania.

    Simpla parere…

  6. Marcel Says:

    „doar spre a-l opune lui Mircea Geoană ” – de parca Mircea Geoana ar fi trenul accelerat care nu poate opri in halta.
    In perioada 1990-2004 dreptei i-a lipsit un lider, in timp ce stanga a beneficiat de unul – nu intamplator stanga a fost unita, iar dreapta mereu divizata.

  7. marianacodrut Says:

    @Dorin Tudoran

    Marin Mincu a procedat cu mai multi asa – A. Marinescu are un episod asemanator tie, iar sussemnata a fost pusa la colt pentru ca nu s-a dus la cenaclul Euridice; in mod cert, sint multi alti scriitori, rasi din istoria lui din cauza faptului ca l-au suparat cu ceva, dar eu nu le stiu pataniile. Iar din cartoiul lui Manolescu lipsesc enorm de multe nume ale literaturii contemporane („cu voia dv., ultima pe lista, sussemnata”), fapt amendat usturator de multi comentatori. E fireasca reactia de nemultumire a ta şi a mea si a multor altora: din moment ce cartile au fost primite foarte favorabil de niste critici, nu e ciudat ca nu existi in istoriile scrise de aceiaşi critici? Ma tem ca arbitrarul in viata noastra literara atinge cote ametitoare…

    • Dorin Tudoran Says:

      @marianacodrut

      De vor fi crezand criticii ca doar poetii sunt „genus iritabile vatum”?

      Nu, pacatele mele, nu sunt nemultumit ă sunt impacat. Si asta de mult.

  8. vasgar Says:

    Am si eu „povestea” mea – simpatica – cu Marin Mincu.
    Haioasa, cu elemente de stupefactie…, pentru ca Mincu a fost un om-spectacol.
    Imi place sa cred ca distinsul critic si-a gasit linistea… si conduce un cenaclu in Paradis. Sau macar un seminar despre textualism.

  9. Vasile Gogea Says:

    Spune d-l Dorin Tudoran: „M-as bucura daca Moldova ar invata din greselile comise in Romania.”
    As adauga: si din greselile comise in „Romania Mare” (cea istorica, nu ideologica).

Comentariile sunt închise.


